Nordland Offshore Race

NOR-Sailrace-topp-V2

Arrangør: Bodø Seilforening

Dato: 03.06.2016 – 04.06.2016

Nordland Offshore Race (NOR) er kjent som Nord-Norges tøffeste regatta, og arrangeres av Bodø Seilforening (BSF).

NOR gikk første gang av stabelen som en prøveseilas i 2005, etter initiativ og ide fra ivrige seilere i BSF. Første gang som en regatta med fult mannskap, men året etter ble regattaen omgjort til «shorthanded», og begrenset til to personer ombord.

Banealternativene er flere, men alle krysser Vestfjorden to ganger, og distansen er over 100 nautiske mil. Det er ikke uvanlig at seilerne får bryne seg på både kuling og vindstille. Distansen, seilingsområdet og værforholdene har gitt regattaen tilnavn som «Nord-Norges tøffeste», men også «Vårens vakreste».

Regattaen samler seilbåter fra Trøndelag til Troms, og seilere fra hele landet har deltatt. Seilasen er også tellende i Seilmagasinets shorthand-ranking.

Fra 2006 – 2009 het regattaen Corponor Offshore Race og året etter Softspring Offshore Race, etter datidens sponsorer. Siden 2011 har Nordland Offshore Race vært det offisielle navnet.Tradisjonelt har regattaen funnet sted rundt månedsskifte mai-juni, og i 2015 var det jubileumsseilas for tiende gangs gjennomføring som shorthanded-regatta.

Vet du hva – du kan følge regattaen fra sofaen også – på trackingen vår på http://raceqs.com/regattas/50669 – denne er live, men 5 minutter på etterskudd pga konkurransemessige hensyn.

Facebookside for NOR 2016

Instagram emneknagg for NOR 2016: #norace2016

Notice of Race NOR2016

Påmelding og informasjon om regattaen finner du her:

Påmelding til seilerfrokost fredagen finner du her:

Påmelding til festmiddag lørdagen finnner du her:

Arrangementet i 2015 kan du lese om her: