Bodø båten Swai, en Salona 37, deltok i årets Shetland Race. Etter en lang vinter/vår med mye forberedelser for å møte kravene til sikkerhetskategori 2, kunne Swai endelig kaste loss fra hjemmehavna. Fem dager senere ankom båten Ålesund. Seks båter var klare på startstreken utenfor Ålesund onsdag 20.juni kl 0700. Resten av båtene, 28 i tallet, startet fra Bergen. Her er en liten oppsummering sett fra akterdekket på Swai.
For Ålesund seilerne bød starten på lite vind og motstrøm. Det tok over 20 minutter før vi klarte å krysse mållinja. Vi greide å slite oss løs fra feltet etter en liten time og var godt framme ned mot Runde. En Bavaria 38 tok en litt annen rute utover og ledet nok foran oss på lys da vi møtte den sørvestlige vinden etter 3 timer.
Vinden dreide sakte men sikkert mot nordvest før den endte opp på nordøst som ble vindretninga hele resten av legget. Nordvest av Statt kom første seilskifte. Da hadde vinden dreid nok til at vi fikk opp jib-toppen, et fantastisk sløreseil. Vi fikk seile en time med det før spinnakeren kom opp. Deretter var det mer og mindre platt lens mot det nordlige innløpet innløpet til Lerwick.
Vår naturlige konkurrent, Synnavind, mistet vi kontakten med ved Runde. Da de fikk opp spinnakeren kom de nærmere og etter knappe et døgns seiling lå vi side ved side. Synnavind er en Elan 40 med samme lystall som Swai, og har seilt flere Shetland Race.
Med platt lens kommer det naturlige spørsmålet: Hvor mye skal vi skjære? Det kunne se ut som om Synnavind seilte litt bedre i vindløyene og vi seilte litt bedre nå det blåste litt på. Med Ice dekning helt ut til Statfjordfeltet kunne vi følge nøye med på trackinga og se disse utslagene. Når vi lå side ved side kunne vi også se hvordan vi seilte i forhold til Elanen. Polardiagrammet sier noe om hvor mye en skal skjære. Båten var lastet en del mer enn det som er grunnlaget for beregninga og med 7-8 m/s vind var vi akkurat midt i mellom de to åpenbare valgene. Vi følte vel at dersom vi skar mere tapte vi mer. Dette får vi imidlertid aldri svar på.
Det ble etter hvert mer og mer klart at Synnavind halte fra oss og ved målgang i Lerwick var de 17 minutter foran oss. Og det etter 44 timers seiling. Ikke nok med det. Den Bavaria 38 som lå godt an ved Runde snek seg inn mellom Synnavind og oss. De slo oss med fattige to minutter. Dermed ble det tredjeplass på oss på første etappe.
Lerwick er en trivelig liten by som vi kunne utforske i 57 timer før starten gikk til siste etappe, seilinga tilbake til Ålesund.
Værmeldinga for hjemturen var ikke helt bra. Det var meldt vind på 15 m/s fra nord ved Statt og 17-18 m/s like sør for dette. Det så ut til å bli en lang og hard kryss i 250nm og 4-5 meters bølgehøyde. På skippermotet sa 4 av båtene fra om at de ville seile direkte til Bergen. Vi hadde ikke helt lyst til det. Synnavind som var den andre båten, spurte oss om ikke også skulle seile til Bergen. Dersom det bare var to båter som seilte til Ålesund ville vi uansett ikke vinne sammenlagt og da bestemte vi oss også for å seile til Bergen.
Starten i Lerwick , en lensestart mot sør, var en fin opplevelse med 34 båter på linja og frisk bris . Vi fikk en brukbar start og kom ut som båt nr 5-6. Etter runding av sør spissen av Bessey var det slør hele veien (200 nm) mot målgangen ved Marstein. Det startet med frisk bris og spaknet noe midtveis før vinden økte til 13-14 m/s de siste 8 timene mot mål. Vi hadde Synnavind bak oss hele tiden og kunne følge visuelt stort sett hele veien. Den siste tiden tok de litt inn på oss men vi greide å holde dem bak oss og slo dem med ca 5-6 minutter. Totalt tapte vi for Synnavind med 11 minutter på 70 timers seiling . En Bavaria 37 som kom sist på første etappe, vant etappen mot Bergen. Dermed fikk vi poengserien 3 og 2, totalt 5 poeng. Det holdt til en andreplass for oss i Shetland Race 2012.
Ettersom vi seilte samme vei som hovedfeltet (mot Bergen) kunne vi se at vi også ville blitt nr 2 dersom vi hadde seilt i lysklasse 1,25– 1,32.
Det ligger an til en temakveld i høst der vi går gjennom hvordan dette var og hva som skal til for å stille til start i Shetland Race 2013.