Et fartsfylt Nordland Offshore Race 2018 er over; Velkommen i 2019!
Etter at alle nå er vel hjemme fra årets fartsfest på Vestfjorden er en kort oppsummering av årets NOR på sin plass.
Årets Nordland Offshore Race ble behørig fulgt og kommentert av vårt regattakontor som kontinuerlig publiserte status, bilder, video og kommentarer på nett og i sosiale medier. For våre følgere som ikke har tilgang til omregning av tider, gav regattakontoret sammen med trackingen en strålende innsikt i konkurransen som pågikk. Til glede for interesserte i seiling, familie, og venner.
Takk til årets deltakere fra hele regionen; Tromsø, Vesterålen, Lofoten, og Bodø som trosset årets tidlige NOR- start og fikk båtene klare til regatta tidlig i mai.
Med klassedelt start, og grei vind, var det ingen problemer å komme seg ut moloåpningen og foreta de første rundingene i ytre havn. Selv om et par båter fant ut at de ville ta en ekstra lang runde nede på Langstranda. Som alltid er det alltid litt smådramatikk hos enkelte under seilskift og rundinger. Ingen større sikkerhetshendelser ble registrert foruten et gennaker fall som røk, og som gjerne nok oppleves å være dramatisk nok.
Årets bane var full runde mot klokken, som innebar at den «frie» delen av løpet ble seilt med BB rundinger rundt Øyholmbøen ved Karlsøyvær i Nord, Bårbakkskjeret ved Værøy i Vest, og Nupen ved Fleinvær i Sør, før målgang.
Første delen nordover til Øyholmbøen var et lenselegg som endte i null vind Øst av Bjørnøy fyr ved Landegode. Vindskiftet kom heretter som forespeilet og lettere vind gav fremdrift til passering av merket og videre økende nordlig og senere nordøstlig vind på over 20 knop helt til mål.
Fra Øyholmbøen var det noen båter som tok et mer sørlig alternativ enn flertallet, som valgte å gå litt nordover, før vestlig kurs mot Værøy. Vinden frisknet til underveis vestover, og med en relativ vindvinkel på +/- 90 var det duket for fartsfest. Vindvinkelen fra Værøy til Nupen i Sør holdt seg, vinden økte og udokumentert ble det satt leg- rekord for kryssing av Vestfjorden.
Patos tilbakela de nesten 38Nm på tiden 4:46:50. Dette tilsvarer en snittfart på ca 8 kn med dønning og vindbølger på 2 – 6 meter i hver sin retning, og illustrerer godt hva Nordland Offshore Race er for noe!
[bilde: Nerthuz i dønning]
Fra Nupen ble det skarp kryss mot mål. De fleste båtene holdt seg på eller vest av «rhumbline», mens noen få så ut til å tjene godt på å gå et østlig alternativ mer opp mot fastlandet. Denne siste delen av regattaen viste seg å bli av den vindfulle sorten. Mållinjen lå mer eller mindre som et toppmerke midt i vindøyet i forhold til rundingen sør ved Nupen. -Det ble hard jobbing mot mål for samtlige.
Som vanlig i Nordland Offshore Race er ingenting avgjort før alle er i mål. Nord- Norges tøffeste regatta har mange faste merker fordelt over en lang distanse. Mye skjer på og rundt banen i løpet av en regatta på 115Nm nonstop.
Første båt i mål var regattaens største; Patos, en Bavaria 46C fra Tromsø Seilforening med brødrene Ken og Tor Einar Olsen med en seiltid på 21 timer 30 minutter og 9 sekunder. En snittfart på ca 5,3kn.
I klasse NOR rating 1 (0,000 – 0,969) ble førsteplassen sikret av BSF Lofoten seilerne, Roar Bårdsen og Trond Danielsen i sin Dufour 34P «EL DORADO». De seilte løpet på 22:34:45, omregnet 21:28:22.
[bilde: EL DORADO]
I klasse NOR rating 2 (0,970 – 1,200) var det BSF båten «Vilja» en Luffe 3.6 med skipper Olav Taraldsen og mannskap Per Saupstad som sikret seieren med tiden 21:56:28, omregnet 21:43:18.
[bilde: Patos og Vilja]
For recap, flere resultater, nyheter og bilder fra NOR 2018 kan du følge disse lenkene:
– Tracking
– Sailrace med nyheter og resultater
– Facebook med kommentarer, film, nyheter og leg-resultater
– Instagram: #NORACE2018
Takk for innsatsen og opplevelsen; til regattadeltakerne, de frivillige på land, NOR- komiteen, og dere som fulgte oss underveis!
En spesiell takk til våre støttespillere og sponsorer som la grunnlaget for et vellykket arrangement; Thon Hotell Nordlys og Bodø Havn KF.
Velkommen tilbake i 2019, – vi gleder oss!
Mvh
Regattakomiteen – NOR2018