− to = 3

2 tanker om “Utsatt påmeldingsfrist for Hovde Vestfjordseilasen 2015

• Jon Jakobsen

Vel…49 påmeldte seilbåter av ymse slag, ingen flerskrog dette året??? , sier ikkje dette noe om ar dere bør utvide sluttid til f.eks kl 19.00??? Eller e det latskap blandt komiteen….

En vestfjordseilas med båt og mannskap koster rundt 5000-6000 kroner, min mangerårig erfaring med et mannskap på 2 pluss skipper….Lys-bevis, påmelding, proviant, drivstoff og all luksus utenom…

Da må vi påmeldte jo ha et lite håp om å komme over mållinja innenfor maksimal-tida og festen som følger…

All erfaring tilsier, siden midten av 1980-årene for min del, at det er litt nordavind, skarp kryss og vindstille utpå formiddagen utaførr Skrova, med litt vestavind på kvelden før kl 19:00…Årets yr.no sier jo dette… Har gjennomført seilasen en gang på under 3 timer, som var rekord den gangen i største klasse, året etterpå blei vi en egen flerskrogsklasse.

Er det så vanskelig for VF-komiteen å ta innover seg denne mange års erfaringen min, og andre seilera som har deltatt i mange år???..

Hvorfor tror dere at denne års regatta nå stiller opp med kun til nå, kl. 23:11, 49 deltakende båter i påmeldingslista????

Værmeldinga e den samme som for tidligere år, lett bris fra nord og nord-vest… I fjor blei visstnok det annonsert over en elller annen VHF-meldiing ei seinere ankomst-tid, uten at vi fanga den opp…vi kunne ha gått over mållinja med forlenget tid, men avbrøt seilasen på et tidlig tidspunkt pga av værvarslet og ei på forhånd satt senest ankomst-tid.til kl. 17:00…ca kr 5700.- bortkasta på seilasen, men tross alt kr 5700,- godt anvendt på en meget sosial og uforglemmelig tur til og ifra Nordskot….

Som æ har sagt i tidligere eposta, vi i de tidligere komitea ordna med resultatliste mellom kl. 19:00 og kl. 21:00, premieutdelinga skjedde vel rundt kl. 21:00, på torget i finvær, eller inne i ei eller anna bygning i «dårlig» væ,r.dersom det ikkje va noen store protesta fra Tromsø-seileran…….

Kan ikkje Vestfjordkommiteen ta innover seg at det er andre seilera enn disse Mylar og Carbonseileran de også må ta hensyn til???

mvh
    Oss dacron-gjengen med litt for gamle seil og gamle båta??? Pluss mange tradisjonsbåta, ser det ut til….

Skipper på Vouray

Stå på, dere i komiteen, og vi ser frem til VF 2016!!!

• Oddgeir Strømsnes

Takk for innspill!

Etter utsendelse av kunngjøringen, og seilingsbestemmelsene, har det ikke kommet inn andre innspill en dette ene innlegget om å endre maksimaltiden.
      I år, som årene før, så er det mulighet for å få endret dette på skippermøtet. De siste årene kan jeg ikke erindre at noen har kommet med slike ønsker. De ulike VF-komiteene har så valgt å utvide, der det har vært utsikter til mer vind utover ettermiddagen. Men med negative erfaringen med å endre maksimaltiden via VHF, slik du peker på, har gjort at vi i seilingsbestemmelsene ikke åpner for slik praksis i år. Skippermøtet blir derfor der vi avgjør dette.

Oddgeir Strømsnes
      Komitéleder