Båtplass til alle

Det var det glade budskap fra havnedirektør Ingvar Mathisen da han var på medlemsmøte i Bodø Seilforening tirsdag kveld.  Med den nye havna som blir bygget på indre havn i 2013 kommer det flere hundre nye båtplasser i Bodø. Det eksakte antallet kommer an på hvor stor hver enkelt båtplass blir. En kraftig bølgedemper skal sørge for levelige forhold for småbåtflåten når høststormene kommer.

Bølgedemperen blir så stor og dyp at det blir store rom som kan huse eksempelvis lagringsrom, møterom, toaletter og så videre.

Om litt kommer Bodø havn til å kontakte de over 300 som står på venteliste for å høre hvilket behov de har. I tillegg er de i kontakt med fiskeflåten og andre kommersielle aktører for å høre hvilke behov de har. Dette blir et flerbruksanlegg der fritidsflåten og andre skal dele på kostnader og bryggeplasser.

For de som ønsker å kjøpe båt de neste år er dette godt nytt.  Havna skal takle båter opp mot 60 fot. Til nå har det med båtplass vært vanskelig i Bodø og dersom båten er over 36 fot lang har det vært bort i mot umulig. Nå er det bare å følge med på www.finn.no eller båtleverandører som www.hovdemaritim.no.  Er du interessert i båtplass må du ta kontakt med www.bodohavn.no.

Men ikke gjør noe overilet. Havna skulle være klar først tidlig på høsten 2013, i beste fall…

Hvor mye hver enkelt båtplass vil koste er enda ikke klart.

Gunnar Koch kan fortelle at for tredve år siden laget BSF ved Arnt Amble og Gunnar Koch en plan for småbåthavn med flytende bølgedempere innerst på Rønvikleira.  Planen lå i mange år i arkivet på Byplankontoret.  Den er omtrent identisk med den planen som Bodø Havn nå har laget.

290313 Helge